taidan olla epäotollinen kohde kaikenmaailman markkinamiehille.

saan aina erään suuren tavaratalon kosmetiikkaosastolla myyjät ihan solmuun, kun ne tarjoilevat mulle siellä jotain kiinteyttäviä ja selluliitin poistoon tarkoitettuja voiteita katsomalla niitä ihan ällistyneenä ja vähän ettäskehtaatkinäänellä sanomalla:

siis mitä!!? ei mulla ole mitään selluliittiä!!

myyjäparat luulevat, että en ole huomannut olevani vähän pönäkkä ja vähän keski-ikäistyvä. sitten ne ei oikein tiedä mitä sanoa.

ja.

menin viime viikolla helsingissä ruohonjuureen. olen kasvissyöjäviherpiipertäjä, mutta ruohonjuuresta ostan aina kaikkea epäterveellistä terveellistä, niinkuin kasvissalamia ja intiaanisalmiakkia. ostin myös kaksi kiloa punajuuria, jotka söin jo.

heti oven vieressä oli esittelytiski. iholtaan virheetön, ampiaisuumainen, rauhallinen, meikitön, suorahampainen, lihaksikas, harmoninen ja kaikin puolin superterveen näköinen nainen esitteli jotain aloe vera -geelejä. toki tiedän ennestään mitä ne ovat. suurin piirtein. pamahdin räntäsateesta sisään märkänä, kiireisenä, homssuisena ja peruspyylevänä. otin maistiaisia:

- mitäs tää on?
- se on aloe vera -geeliä, maista vaan.
- aha. (join). ihan hirveän pahaa, mihin tätä käytetään?
- no se puhdistaa elimistöä. jos vaikka on jotain ruuansulatusvaivoja...
- ei mulla kyllä ole.
- jos vaikka syö lihaa ja...
- en mä syö lihaa.
- ai hyvä. no.... jos on vähän semmoine väsynyt ja uupunut...
- en mä ole.
- no siis... kun ihmisellä kerääntyy näitä kuona-aineita elimistöön ja....
- mitä ne on ne kuona-aineet? mitä se on? kaikki aina puhuu jostain kuona-aineista, mutta kukaan ei selitä mitä ne on.
- no, suolistoon ja maksaan ja munuaisiin jää...kaikkea semmoista likaa... niin...
- ei mulla kuitenkaan ole mitään sellaisia vaivoja. kun tää kerran on näin pahaakin, niin en mä tätä osta. mutta jos mulle tulee jotain vaivoja, niin sitten tulen takaisin.

se esittelijätär oli ihan että onks toi ihan pöljä, kaikillahan näitä vaivoja on mutta ei sanonut mitään. itse ajattelin, että kauhea jobi: myydä jotain terveyshömppää semmoiselle, joka ei vois siihen vähempää uskoa. vaan uskoo siihen, että ilman noita kaikkia maailman valmisteita, (joista toki osa saattaa olla ihan hyvästäkin, minä vaan en tiedä mitkä), olen paljon terveempi, virkeämpi ja iloisempi. ja varsinkin rikkaampi.

mutta en mä sanonut mitään.