tiedättehän, inhoan mammamafiaa.

mammamafia ovat ne naiset, jotka lapsia saadessaan pitäytyvät vuosia hiekkalaatikoidensa reunoilla paheksumassa niitä, jotka eivät tee niin.

minusta on arvostettavaa ja hienoa, että joidenkin mielestä äitiys on elämäntehtävä ja parasta maailmassa. mutta kun minulla nyt sattuu olemaan muutakin puuhaa. siksi olen pannut lapseni surutta päiväkotiin ja tuo viihtyy siellä kovasti hienosti. sosiaaliset ja verbaaliset kykynsä ovat poikkeuksellisen kehittyneitä - tämä tietysti saattaa olla myös luonteenomaista juuri tuolle henkilölle. lisäksi lapsonen vaikuttaa mitä tasapainoisimmalta.

nyt olen kumminkin jäämässä virkavapaalle joiksikin kuukausiksi, jopa vuodeksi. enkä aio sinä aikana tehdä siis paljonkaan ansiotöitä, syystä tai toisesta pysyttelen poissa oravanpyörästä.

tähän väliin todettakoon, että vaikka varmasti jokaisesta äiti-lapsikerhosta ynnä seurakunnan päiväkahvipiiristä löytyy montakin kivaa ihmistä, joiden kanssa voisin joutavanpäiväisyyksiä rupatella, en usko kotiäitien päivätoimintaan. en vain yksinkertaisesti siedä ajatusta, että ihmiset, joiden kanssa seurustelisin eniten, olisivat kanssani siitä ainoasta yhdistävästä syystä, että meillä on lapsia. kun kuitenkin omanikäisistäni ihmisistä arviolta 70%:lla on lapsia, ehkä enemmälläkin. ja kuitenkin kyseessä on enemmän tai vähemmän äitien huvi ja minä haluan tavata myös muita ihmisiä: myös miehiä ja niitä, jotka eivät ole äitejä. ihan oman mielenterveyteni vuoksi.

olen vaikean päätöksen edessä: pidänkö lapsellani päiväkotipaikan, jotta tuo saisi edes joskus lapsiseuraa ja älyllisiä virikkeitä vai otanko sen kotio katsomaan muumeja odottamaan äidin seuraavaa pirteää hetkeä?

minulle tämä päätös on ihan helppo, oikeasti. ja hyvin itsestäänselvä. mutta mammamafialle ei olekaan. kaikki kunnon äidit pitävät lapensa kotona jos eivät mene töihin (ja mielellään eivät siis ylipäätäänkään mene töihin). lapsen paras paikka on koti.

sallinette minun olla pontevasti eri mieltä. eri asia tietenkin on, kuinka suuren osan päivästään lapsukainen viettää muiden kaitsennassa.

onneksi joskus jollakulla on järkeä päässä. päiväkodista suorastaan suosittelivat kyseiselle lapselle päiväkotipaikkaa, vaikka minä olenkin kotona. "on toi tyttö kuitenkin senluontoinen". halleluujaa!

1249629191_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

lapsi sai ongella kalan. tai oikeastaan kolme.