joka vuosi mä teen sen.

aloitan apinan raivolla veroilmoituksen tekemisen. onneksi olen jo vuosia saanut esitäytetyn lomakkeen, sillä palkkojen ilmoittaminen noin puolella tuhannella erillisellä palkkatodistuksella taitaisi olla liikaa vaadittu.

ensin otan esiin käsille sattuvat kuitit, entisestä kalenterista ajopäiväkirjan, liput ja laput. tilaan pariin otteeseen isompia kuitteja uudelleen, ne kun ovat hävinneet. odottelen pari päivää kuitteja.

tulostan kahden sentin kasan kuitteja verkkopankista, sillä pankista tulleet koonnat on kadonneet.

kirjoitan puhtaaksi ajopäiväkirjan.

sitten lasken yhteen kaikki kuitit ja liput ja laput ja jaottelen ne ryhmiin, laske ryhmien summat. kirjoitan kaiken puhtaaksi.

sitten tuherran kaikenlaista siihen ilmoituspaperiin. kaiken kiltisti erikseen ja summat kanssa. myös matkat, vaikka ne ei millään meinaa mahtua siihen pieneen lomakeaukkoon, johon niiden pitäisi mahtua. korjauslakkaa apuna käyttäen saan jonkinlaisen järkevän kokonaisuuden kyhäelmistäni. aika sotkuinen se on silti jo, koko paperi. kahvia on vähän roiskahtanut osoitelle ja se on pahasti levinnyt.

sittenpä huomaankin, että mun olis pitänyt tulostaa joku lomake xyfc134, että saisin kotitalousvähennykset ilmoitettua. en tajua, mitä tarkoittaa oma osuutesi vähennyksistä. vastausta ei löydy. laitan siihen kaikki kulut. en löydä kunnon kynää ja allekirjoitan liitteen oranssilla tussilla.

hoksaan jossain vaiheessa, että olen jaotellut tulonhankkimiskuluni vähintäänkin epäjohdonmukaisesti, peräti ehkä väärin. laskeskelen uudelleen, mutta en jaksa muuttaa puhtaaksikirjoittamaani koontia.

hoksaan, ettei mitään kuitteja tai listoja menoista enää tartte lähettää sinne.

sitten luen ohjeet. mun olis pitänyt täyttää joku hiton lomake jdnvosnfreelancer1537. etsin sen verohallinon sivuilta, enkä tajua siitä mitään. miten niin pitäisi selostaa, mikä vähennys menee niinkuin mistä tulosta? kiroilen.

kirjoitan lisätietoja-kohtaan, että olen vastaanottanut valtion taiteilija-apurahaa kuukausina 1-6.

työnnän kaikki sopivaksi katsomani laput, selvitykset ja koonnat sinne kuoreen ja liimaan sen äkkiä kiinni. luultavasti unohdan allekirjoituksen.

(meidän verotoimisossa suhtautuvat aina suopeasti kyhäemiini, olen saanut aina roimat palautukset. ymmärtävät siis taiteilijaa he. tosin odotan, minä vuonna tämä hyvä onneni kääntyy - tai virkailija vaihtuu.)