vuoden viimeistä viikkoa mennään. tapanani on ollut eritellä tässä vaiheessa, kuinka vuosi on mennyt. nyt ei huvita. tässä tämä kulkee.

merkittäväksi päättyvän vuoden tekee koppiksen syntymä, vuosiluku painuu mieleeni siksi. edellinen merkittävä vuosi oli tytärlapsen syntymävuosi, sitä edellinen luultavasti valmistumisvuosi. tai ei ehkä sentään. ylioppilaaksituloni vuoden muistan. ja sen, kun pääsin opiskelemaan maisteriskansanmuusikoksi. syntymävuoteni. muut ovat jotenkin ihan hämäriä vuosia vuosien joukossa.

hyvää ensi vuotta niille, joille se piirtyy muistoihin mistä tahansa syystä erityisen merkittävänä. ja tietty muillekin.



ja sitten niille, joita kiinnostaa, mitä tänne kuuluu:

tämä äitiyslomailu on oikeastaan ollut tähän mennessä oikein leppoisaa. tytärlaps, se nelivuotias, käy arkena huvittamassa itseään pari tuntia päiväkodissa, sillä aikaa teen aina jotain omia hommiani, koppis (se parikuinen) kun tykkää nukkumisesta.

nyt koppis on nukkunut parin viikon ajan joka yö täyden yöunen, 8-10 tuntia heräämättä ja syömättä. viime yönä ladakuski oli löytänyt sen nukkumasta eri päin, kuin se oli nukkumaan mennyt ja jalat roikkuen pinnasängyn pinnojen raoista. mutta hyvin tyytyväisenä. lapsukainen oppi hymyilemään noin kuukausi sitten ja viljeleekin taitoaan ahkerasti. varsinainen kikattelija.

minä nukun kuin pieni porsas ja herään vain, jos konsertti alkaa. pienet ähkäisyt eivät minua paina. tällä kertaa olen kovin luottavainen sen suhteen, että vauva säilyy hengissä huomiseeen. tytärlapsen kohdalla en ollut. mutta ehkä syynä olivat ne yöt, joina en todellakaan ollut varma, selviääkö se huomiseen.

Mä muistan, kun synnyit, tulit ja huusit niin.
Huudat vielä uudestaan öihin pimeisiin.
Mä toivon, että pärjäät yli yön huomiseen.
Oi pienokainen, oot lainaa mulle hetken vain.

(carol king, suom. hector)

ensi kuussa lähden keikalle celtic connectionsiin glasgowhun. mahtavaa. jotain älyllistä toimintaa tämän kikattelun ja lässytyksen lomaan. vaikka justhan mä älyllistoimin sen yhden tilaussävellyksen tilaajalle ja tuo verkkokauppa on pyörinyt ihan mukavaan malliin.

elämä on hienoa.