helsingin-vuosiltani muistan erityisen hyvin yhden tapauksen.

istuimme autossa abrahaminkadulla klo 3 yöllä. radiosta tuli pekka saurin yöradio.
linjalla oli mies, noin kuusikymppisen kuuloinen, joka puhui hyvin rauhallisesti ja punnitusti, oikeastaan hitaasti sekä taitavasti tauotellen. sauri ymmärsi olla sanomatta mitään.

oli enkeli keittiössä.
- istui keittiössä. - enkeli.
mulla oli enkeli keittiössä.
- siinä jumala minulle naista tarjosi.
kun ei ole minulla koskaan naista ollut.
- enkeli keittiössä.

suorastaan maaginen on tuo muisto.

mutta nyt minulla on enkeli keittiössä.

ladakuski on enkeli. tai ladakuskin kai olisi alun pitäen olla enkeli. ainakin sillä kasvaa siivet.

tuo löi kyynerpäänsä, niinsanotun kiukkuhermonsa. ja jotenkin se kyynerpää oli liian kipeä ollakseen vain kolahtanut auton oveen.
ja sitten hän tietysti meni lääkärin. ja kyynerpäästä otettiin röntgenkuvat.

röntgenissä selvisi, että ladakuskilla on ylimääräinen luu kyynerpäässä, sellainen parisenttinen ulospäin töröttävä tarpeeton luu. tai mistä me tiedetään, että tarpeeton?
vaan ei ainakaan lääkäri ollut eläessään sellaista nähnyt.

nyt se on poikki.

mun enkelilläni on siipi poikki.